top

Artykuł archiwalny

print

2009-05-05 10:29:35

Karta Usług nr 5


Zgłoszenie urodzenia dziecka

Kogo dotyczy Do zgłoszenia urodzenia dziecka w ciągu 14 dni od dnia urodzenia dziecka są obowiązani: a.     ojciec dziecka albo matka, jeżeli jej stan zdrowia na to pozwala, albo inna osoba obecna przy porodzie, b.     lekarz lub położna Jeżeli urodzenie dziecka nastąpiło w zakładzie opieki zdrowotnej, do zgłoszenia urodzenia jest obowiązany zakład opieki zdrowotnej. Wymagane dokumenty

1.     Wniosek o wydanie odpisów aktu urodzenia.

2.     Pisemne zgłoszenie urodzenia dziecka wystawione przez lekarza, położną lub zakład opieki zdrowotnej, jeżeli nie zostało przesłane do Urzędu Stanu Cywilnego miejsca urodzenia dziecka (oryginał). 3.     Odpowiednie odpisy skrócone aktów stanu cywilnego (oryginał): o    Odpis skrócony aktu małżeństwa rodziców dziecka pochodzącego z małżeństwa. o    Odpis skrócony aktu urodzenia matki dziecka, które nie pochodzi z małżeństwa. o    Odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie – w przypadku gdy matka jest rozwiedziona. o    Odpis skrócony aktu zgonu męża i odpis skrócony aktu małżeństwa lub odpis skrócony aktu małżeństwa z dnotacją o ustaniu małżeństwa – w przypadku gdy matka jest wdową 4.     Do wglądu: dokumenty rodziców stwierdzające tożsamość (dowody osobiste, paszporty). Miejsce złożenie dokumentów Punkt informacyjny lub stanowisko pracy jednostki odpowiedzialnej – od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu lub pocztą na adres Urzędu. Opłaty Sporządzenie aktu urodzenia (odpisy skrócone aktu urodzenia wydawane bezpośrednio po sporządzenia aktu stanu cywilnego – w liczbie 3 egzemplarzy) – jest zwolnione z opłaty skarbowejTermin i sposób załatwienia sprawy W przypadku przedłożenia wszystkich wymaganych dokumentów 3 odpisy skrócone aktu urodzenia wydawane są na miejscu przy zgłoszeniu.Tryb odwoławczy Nie przysługuje.Jednostka odpowiedzialna Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego, pok. nr 2 (parter), tel. Bezpośredni 751-27-69.Uwagi Rodzaje odpisów aktów stanu cywilnego:
  • Jeżeli dziecko urodziło się martwe, zgłoszenie takiego zdarzenia powinno nastąpić w ciągu 3 dni. W takim wypadku sporządza się akt urodzenia z adnotacją w rubryce "Uwagi", że dziecko urodziło się martwe. Aktu zgonu nie sporządza się.
  • Osoby, których akta stanu cywilnego były sporządzone w USC w Krzynowłodze Małej nie załączają odpisów.
Podstawa prawna
  • Art. 19, 38 – 41 ustawy z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity – Dz. U. z 2004 r Nr 161, poz. 1688).
  • Część I, kol. 4, ust. 2 pkt 1 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (tekst jednolity – Dz. U. z 2006 Nr 225, poz. 1635).

Informacje o artykule

Autor:
Zredagował(a): Sylwester Gadomski
Data powstania: 05.05.2009 10:29
Data ostatniej modyfikacji:
Liczba wyświetleń: 669

Artykuły archiwalne

Lp. Tytuł Data modyfikacji Zredagował
box
bot Internet-Info
BIP