2009-03-12 23:37:28
Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr IX /48 /2003
Rady Gminy w Krzynowłodze Małej
z dnia 31 lipca 2003r.
S T A T U T
Krzynowłoga Mała, lipiec 2003r
R O Z D Z I A Ł I.
POSTANOWIENIA OGÓLNE.
§ 1.
Mieszkańcy Gminy Krzynowłoga Mała zwanej dalej „Gminą” stanowią wspólnotę samorządową.
Gmina obejmuje obszar o powierzchni 18440 ha, w granicach określonych na planie, stanowiącym załącznik Nr 1 do Statutu Gminy, zwanego dalej „Statutem”.
Gmina posiada osobowość prawną.
Gminie przysługuje prawo własności i inne prawa majątkowe. Prawa te stanowią mienie komunalne.
Siedzibą władz Gminy jest Krzynowłoga Mała.
§ 2.
Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie potrzeb mieszkańców, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju Gminy oraz organizowanie życia publicznego.
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb Gminy obejmuje w szczególności sprawy:
ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymywania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplna i gazową,
lokalnego transportu zbiorowego,
ochrony zdrowia,
pomocy społecznej – w tym: ośrodków i zakładów opiekuńczych,
edukacji publicznej,
gminnego budownictwa mieszkaniowego,
kultury – w tym: bibliotek gminnych i innych placówek upowszechnienia kultury,
kultury fizycznej i turystyki – w tym: terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
targowisk i hal targowych,
zieleni gminnej i zadrzewień,
cmentarzy gminnych,
porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,
utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
promocji Gminy,
współpracy z organizacjami pozarządowymi,
współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
§ 3.
Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów Gmina wykonuje w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność na zasadach określonych przez ustawy.
Gmina jest samodzielna w realizacji zadań własnych, a jego samodzielność podlega ochronie sądowej.
Ustawy określają, które zadania własne Gminy maja charakter obowiązkowy.
Gmina wykonuje zlecone ustawami zadania administracji rządowej, w tym w zakresie organizacji przygotowań wyborów powszechnych oraz referendów.
Gmina może wykonać inne zadania z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumienia z organami tej administracji.
Zadania, o których mowa w ust. 4 i 5 są wykonywane po zapewnieniu środków finansowych przez administrację rządową.
W przypadku niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 6, Gminie przysługują odsetki w wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych.
§ 4.
W celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi.
Wykonywanie zadań publicznych Gminy może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.
Gmina może prowadzić działalność gospodarczą, wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, wyłącznie w przypadku określonych w odrębnej ustawie.
§ 5.
Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym lub za pośrednictwem organów Gminy.
Zasady i tryb przeprowadzania referendum gminnego określa ustawa.
R O Z D Z I A Ł II.
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA ORAZ TRYB PRACY ORGANÓW GMINY.
§ 6.
Organami Gminy są: Rada Gminy i Wójt.
Szczegółowy tryb pracy Rady stanowi Załącznik Nr 2 do Statutu.
Jednostkami pomocniczymi Gminy są sołectwa.
Rada Gminy na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie Młodzieżowej Rady Gminy, mającej charakter konsultacyjny.
Powołując Młodzieżową Radę Gminy, Rada Gminy nadaje jej Statut.
§ 7.
Działalność organów Gminy jest jawna z uwzględnieniem jedynie ograniczeń jawności, wynikających z ustaw.
§ 8.
Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do:
uzyskiwania informacji,
wstępu na sesje Rady,
wstępu na posiedzenie Komisji Rady,
dostępu do dokumentów, wynikających z wykonania zadań publicznych (protokóły z posiedzeń Rady i Komisji Rady).
§ 9.
Obywatele mają prawo wglądu do protokołów z posiedzeń Komisji Rady w biurze obsługi Rady.
Wgląd do protokołów odbywa się w godzinach urzędowania, w obecności pracownika ds. obsługi Rady.
Nadzór nad udostępnianiem protokołów sprawuje Przewodniczący Rady i Przewodniczący Komisji z zakresu protokółu komisji.
§ 10.
Z dokumentów i protokołów określonych w § 8 i 9 można sporządzić notatki.
Urząd Gminy nie zapewnia możliwości sporządzania kserokopii protokołów i dokumentów.
RADA GMINY
§ 11.
Rada Gminy zwana dalej „Radą” jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.
Do wyłącznej właściwości Rady należy:
uchwalanie i zmiana Statutu,
ustalenie wynagrodzenia Wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.
powoływanie i odwoływanie Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy na wniosek Wójta,
uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium z tego tytułu,
uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
uchwalanie programów gospodarczych,
tworzenie sołectw, ustalanie zakresu ich działania, a także zasady przekazywania im składników mienia do korzystania oraz środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, a w szczególności dotyczących:
określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,
emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Wójta,
zaciągania długoterminowych kredytów i pożyczek,
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Wójta w roku budżetowym,
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną co rocznie przez Radę,
tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i z nich występowania,
zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Wójta,
tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Wójta w roku budżetowym.
upoważnienie organów gminnych jednostek organizacyjnych oraz organów wykonawczych jednostek pomocniczych do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji rządowej,
podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,
określenie wysokości sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągnąć zobowiązania,
podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami – miastami oraz wydzielane na ten cel innego majątku,
podejmowanie uchwał w sprawach:
herbu,
flagi,
pieczęci
nazwy ulic,
nazw placów publicznych,
wznoszenie pomników,
nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy,
stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych ustawami do wyłącznej własności Rady,
podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów.
§ 12.
Rada rozpatruje na sesjach i przestrzega w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jej własności.
Sesję zwołuje Przewodniczący lub upoważniony Wiceprzewodniczący Rady, w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.
Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący poprzedniej kadencji w terminie i trybie określonym w art. 20 ust. 2-2c ustawy o samorządzie gminnym.
Na wniosek Wójta co najmniej ¼ ustawowego składu Rady Przewodniczący zobowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.
Na wniosek Wójta Przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli wpłynął on do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady.
Zawiadomienie o sesji winno być podane do wiadomości mieszkańców Gminy oraz sołtysom.
§ 13.
Posiedzenia Rady są jawne.
W pomieszczeniu, w którym odbywają się obrady, należy zapewnić miejsca radnym, a także osobne miejsca dla publiczności.
W obradach uczestniczą Sekretarz i Skarbnik Gminy, będący głównym księgowym budżetu oraz pracownicy wyznaczeni przez Wójta do referowania spraw i udzielania wyjaśnień.
W obradach mogą brać udział przedstawiciele instytucji, urzędów, przedsiębiorstw oraz innych jednostek organizacyjnych, których dotyczy sprawa.
§ 14.
Nowo wybrana Rada na pierwszej sesji wybiera ze swego grona Przewodniczącego i 1-3 Wiceprzewodniczących.
Liczba Wiceprzewodniczących ustalana jest odrębną uchwałą Rady.
Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
Wybór Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady następuje w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 4.
W przypadku rezygnacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 6, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego, jest równorzędne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
Do ustalenia wyników głosowania tajnego Rada powołuje spośród radnych Komisję Skrutacyjną.
§ 15.
W głosowaniu biorą udział jedynie radni.
§ 16.
Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada powołuje stałe lub doraźne komisje, które podlegają Radzie.
Rada ustala składy osobowe komisji, przedmiot i zakres ich działania, które uchwala się w oddzielnej uchwale.
Zakres działania komisji doraźnych określa uchwała Rady o ich powołaniu.
Przewodniczącego Komisji powołuje Rada.
W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni nie będący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
Rada Gminy deleguje swoich przedstawicieli do komisji powoływanej przez Wójta.
§ 17.
Do zadań stałych komisji należy:
sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał Rady,
opiniowanie i rozpatrywanie spraw zleconych przez Radę,
rozpatrywanie z własnej inicjatywy spraw istotnych dla mieszkańców Gminy.
§ 18.
W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów z wyjątkiem Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady.
§ 19.
W radzie działają następujące stałe komisje:
Komisja Rewizyjna,
Komisja Budżetu, Gospodarki Gminy, Rolnictwa, Oświaty, Kultury i Zdrowia,
Komisja Samorządu, Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego oraz Spraw Socjalnych.
§ 20.
Komisje przedkładają Radzie plan pracy oraz okresowe sprawozdania z działalności, półroczne sprawozdania (do 10 lipca i 10 stycznia).
§ 21.
Posiedzenie zwołuje i ustala porządek dzienny Przewodniczący komisji zgodnie z planem pracy lub na wniosek Przewodniczącego Rady, albo ¾ osobowego składu komisji.
Komisja może wybrać ze swego grona Zastępcę Przewodniczącego.
§ 22.
Do podstawowych zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
opiniowanie wykonania budżetu Gminy i występowanie z wnioskiem do Rady o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium Wójtowi – wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową,
kontrolowanie działalności Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy,
kontrolowanie zgodności działań Wójta i innych jednostek organizacyjnych Gminy z podjętymi przez Radę uchwałami oraz obowiązującymi przepisami w zakresie:
wykonywania budżetu Gminy, a w szczególności realizacji dochodów i wydatków,
gospodarowania (przeznaczenia i wykorzystywania) składnikami majątkowymi, powierzonymi w zarząd poszczególnym jednostkom organizacyjnym Gminy,
zawierania i wykonywania umów cywilno-prawnych, w szczególności z punktu widzenia interesu Gminy,
organizowania przetargów,
sposobu zlecania i realizacji inwestycji oraz zadań gminnych,
inne zadania komisja wykonuje na zlecenie Rady.
W toku kontroli komisja ma prawo żądać okazania dokumentów, umów i dowodów księgowych oraz wyjaśnień dotyczących te
Informacje o artykule
Autor:
Zredagował(a):
Sylwester Gadomski
Data powstania:
12.03.2009 23:37
Data ostatniej modyfikacji:
15.03.2009 00:26
Liczba wyświetleń:
3526
Artykuły archiwalne
Lp.
Tytuł
Data modyfikacji
Zredagował