top

print

2009-05-05 10:29:35

Zgłoszenie urodzenia dziecka


Kogo dotyczy

Do zgłoszenia urodzenia dziecka w ciągu 14 dni od dnia urodzenia dziecka są obowiązani:

  • ojciec dziecka albo matka, jeżeli jej stan zdrowia na to pozwala, albo inna osoba obecna przy porodzie,
  • lekarz lub położna
Jeżeli urodzenie dziecka nastąpiło w zakładzie opieki zdrowotnej, do zgłoszenia urodzenia jest obowiązany zakład opieki zdrowotnej.
Wymagane dokumenty
  • Wniosek o wydanie odpisów aktu urodzenia.
  • Pisemne zgłoszenie urodzenia dziecka wystawione przez lekarza, położną lub zakład opieki zdrowotnej, jeżeli nie zostało przesłane do Urzędu Stanu Cywilnego miejsca urodzenia dziecka (oryginał).
  • Odpowiednie odpisy skrócone aktów stanu cywilnego (oryginał):
    • Odpis skrócony aktu małżeństwa rodziców dziecka pochodzącego z małżeństwa.
    • Odpis skrócony aktu urodzenia matki dziecka, które nie pochodzi z małżeństwa.
    • Odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie – w przypadku gdy matka jest rozwiedziona.
    • Odpis skrócony aktu zgonu męża i odpis skrócony aktu małżeństwa lub odpis skrócony aktu małżeństwa z dnotacją o ustaniu małżeństwa – w przypadku gdy matka jest wdową
  • Do wglądu: dokumenty rodziców stwierdzające tożsamość (dowody osobiste, paszporty).

Miejsce złożenie dokumentów

Punkt informacyjny lub stanowisko pracy jednostki odpowiedzialnej – od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu lub pocztą na adres Urzędu.

Opłaty

Sporządzenie aktu urodzenia (odpisy skrócone aktu urodzenia wydawane bezpośrednio po sporządzenia aktu stanu cywilnego – w liczbie 3 egzemplarzy) – jest zwolnione z opłaty skarbowej

Termin i sposób załatwienia sprawy

W przypadku przedłożenia wszystkich wymaganych dokumentów 3 odpisy skrócone aktu urodzenia wydawane są na miejscu przy zgłoszeniu.

Tryb odwoławczy

Nie przysługuje.

Jednostka odpowiedzialna

Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego, pok. nr 2 (parter), tel. Bezpośredni 751-27-69.

Uwagi

Rodzaje odpisów aktów stanu cywilnego:

  • Jeżeli dziecko urodziło się martwe, zgłoszenie takiego zdarzenia powinno nastąpić w ciągu 3 dni. W takim wypadku sporządza się akt urodzenia z adnotacją w rubryce "Uwagi", że dziecko urodziło się martwe. Aktu zgonu nie sporządza się.
  • Osoby, których akta stanu cywilnego były sporządzone w USC w Krzynowłodze Małej nie załączają odpisów.

Podstawa prawna
  • Art. 19, 38 – 41 ustawy z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity – Dz. U. z 2004 r Nr 161, poz. 1688).
  • Część I, kol. 4, ust. 2 pkt 1 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (tekst jednolity – Dz. U. z 2006 Nr 225, poz. 1635).

Informacje o artykule

Autor:
Zredagował(a): Sylwester Gadomski
Data powstania: 05.05.2009 10:29
Data ostatniej modyfikacji: 07.11.2013 12:13
Liczba wyświetleń: 1075

Załączniki

Typ Nazwa Komentarz Data Dodał
załącznik wniosek8.pdf 1. Wniosek o wydanie odpisów aktu urodzenia 2009-05-05 10:29:56 Gadomski Sylwester

Artykuły archiwalne

Lp. Tytuł Data modyfikacji Zredagował
1 Karta Usług nr 5 05.05.2009 10:36 Sylwester Gadomski
2 Karta Usług nr 5 05.05.2009 10:29 Sylwester Gadomski
box
bot Internet-Info
BIP